14 d’abril de 2018

SERRAT DELS POUS: CANALS AMPLA I ESTRETA (NOVES VIES AL MONTSENY)

Les previsions per aquesta semana feien pensar en un nou episodi de pluges abundants a tot Catalunya. Inclús de copioses nevades als Pirineus a cotes relativament baixes.

La sorpresa ha sigut veure com el dijous 12.4.18, el Montseny ha encetat el dia amb una bona enfarinada a cotes altes (més enllà dels 1000 metres aproximadament a cara sud.

No ha estat fins al vespre del dissabte 14 que no s'ha obert una finestra de treva després d'unes quantes jornades de pluja-pluja-pluja i més pluja. El mantell blanc gairebé ha desaparegut, però les ganes de pujar a trepitjar l'última neu de la temporada aprop de casa pot més que la mandra i preparo la bossa amb les últimes llums al cel.

Són gairebé les 22 h quan arribo a l'aparcament del Puig Sesolles.
No hi ha ningú, és clar.
Estic a +6ºC i fa vent.

A casa tothom ha anat a dormir ja.

Romio quina ruta agafar per pujar al Coll de Sesbasses i decideixo no liar-me i pujar per la carretera sota les faldes del Turó de l'Home.

A la meva esquena s'enlaira el Catiu d'Or, una modesta muntanya que ofereix uns itineraris prou interessants per pasar una bona estona sense massa dificultats.
Ideal per una matinal sense pretensions o per una nocturna al mes d'abril.

La guía que porto indica que cal baixar cap al sud pel camí del GR5.2 i després flanquejar cap a ponent seguint el camí dels pous de glaç.
Tenint en compte el terreny nevat que trepitjo i que desconec el punt on m'he de desviar, prefereixo improvisar un altre itinerari que em sigui conegut.

Pujo al Coll de Sesbasses des d'on tinc una bona panoràmica cap a la carena de les Agudes.

Molta aigua resultat de la fusió de la neu després de les pluges i les altes temperatures primaverals.

Vaig seguint petjada recent, tot i que no hi ha ningú més que jo a la muntanya a aquestes hores.

No trigo més que uns minuts en fer cim al Catiu d'Or (1677 m) des de la collada.

Vistes a la carena que aviat començaré a recorrer.

La idea inicial era seguir l'itinerari descrit a la revista Vèrtex 228 i que discorre per la vessant oest del Catiu d'Or. Es tracta d'unes curtes canals de neu que, he pensat, que podré trobar fàcilment. Però finalment decideixo passejar-me una mica per la curta carena del Serrat dels Pous i veure quines altres opcions em permet fer la muntanya.

No trigo en trobar una canal que em resulta atractiva per baixar...

...i em poso en marxa amb el material.
Hora de preparar-se!

Una de les poques fotos fent activitat que podré fer.
De cap a la boca del llop.

La canal baixa ràpidament fent ziga-zagues i evitant algún petit ressalt rocós.

La pendent deu fer uns 50º (tot i que es fa difícil ser objectiu en aquesta dada, ja que a les fosques és difícil prendre referències).

Segueixo muntanya avall fins que la neu gairebé és testimonial.

Decideixo flanquejar uns metres i de seguida localitzo una canaleta veïna (encaixonada d'inici) que em permetrà enfilar-me de nou a la carena.

Hora de pujar.

Una petita aturada per valorar la neu...

... i seguim amunt!

Tota una experiencia això de fer un recorregut inèdit en mig de la foscor i la més inmensa soledat.

Ara sí que la temporada de gel al montseny la podem donar per finalitzada.

Ja veig de nou la part alta de la muntanya.

Cim del Serrat dels Pous

Les vistes cap al Turó de l'Home (d'on vinc i cap a on he de tornar)...

... i cap al Matagalls conviden a estar-s'hi una estoneta meditant.

Però un tímid plugim comença a caure i, donat que la feina ja està feta, decideixo marxar cap a casa que s'està fent tard.

No trigo massa en tornar al Coll de Sesbasses i retornar per la carretera del Turó en direcció a l'aparcament on tinc al cotxe. Quan hi arribo, el plugim és ja una pluja en tota regla i convé no romandre massa estona a al muntanya.
Bona nit Vallès!!

Fitxa de l'itinerari recorregut que ha resultat no haver estat encara divulgat.

Situació de les canals sobre una imatge extreta d'internet amb vistes de la carena del Turó a les Agudes (des de la Creu de Matagalls).

La nit plujosa guanya terreny al Montseny que veu com les últimes neus es fonen donant cabal a les torrenteres i deixant que la primavera s'obri camí en un any molt generós quant a nevades i fred.